Training Zelfzorggesprekken

Opzet

De training duurt twee maal 2,5 uur met twee weken tussentijd. Hij vindt plaats in de eigen apotheek. Het aantal deelnemers bedraagt 6-16. Dus voor de teams van een of twee apotheken. Afhankelijk van de groepsgrootte zijn er een of twee trainers aanwezig.

Standaarden voor zelfzorg

We werken naar de zelfzorgstandaarden van de KNMP. Voorafgaand aan de training hebben alle teamleden twee van deze zelfzorgstandaarden (meestal griep/-verkoudheid en obstipatie) grondig bestudeerd. Hierdoor kan de training zich volledig richten op de communicatieve vaardigheden die voor een zelfzorggesprek nodig zijn.

Efficiënte communicatie

Per trainingssessie komt een aantal gespreksvaardigheden aan bod, zoals op het juiste moment het juiste soort vragen stellen, adequaat reageren op het verhaal en het gedrag van de cliënt en zelf bondige, bruikbare en begrijpelijke informatie kunnen geven. Dit alles met als doel zelfzorggesprekken efficiënt te laten verlopen. Dus met een maximaal resultaat in de beperkte tijd die hiervoor beschikbaar is in een apotheek.

Echte cliënten

Hoe kun je dit beter oefenen dan op ‘echte cliënten’? Zij zullen bij iedere sessie gedurende een uur zelfzorgvragen stellen. We spreken deze cliëntcontacten met elkaar na op een manier die ook later in de normale apotheekroutine bruikbaar zal blijken. Zo is het team nog beter in staat elkaar positief en opbouwend commentaar te leveren.

Eenduidig advies

De baliegesprekken zijn ook een testcase om te bepalen of iedereen hetzelfde advies geeft aan een willekeurige cliënt die met eenzelfde vraag de apotheek bezoekt én of dit advies conform de standaarden van de KNMP of eigen standaarden is.

Kosten

De training kost 550 euro tot 8 deelnemers en 950 euro voor een groepsgrootte tot 16 deelnemers.

Opgave

U kunt zich opgeven voor deze training door een e-mail te zenden aan:
info@bruring-wolschrijn.nl